středa 24. srpna 2016

Zdraví prospěšné NATTO a moje první ochutnávka



Poprvé jsem se o nattu dozvěděla přibližně před rokem na internetu, ale nějak více jsem ho nezkoumala a neměla jsem potřebu ho ochutnat. Později jsem narazila na Facebooku ve veganské skupině na otázku "Jaké je nejhorší veganské jídlo, jaké jste kdy jedli?" a spousta lidí zmínilo právě natto. Ale také se tam často objevovalo avokádo, což jsem nedokázala pochopit, protože avokádo nejvíc miluji a přeji si, abych žila někde v Mexiku, kde bych pěstovala domácí avokáda a jedla je každý den, celý den. Ale zpět k tomu podstatnému. Řekla jsem si, že když spoustě lidem nechutná avokádo, které já miluji, tak je také pravděpodobné, že na tom může být stejně i natto. Pár dní potom se u nás v Olomouci otevřelo nové veganské bistro McVeg (všichni, kdo jste poblíž, máte povinnost to navštívit!) a jeho majitel je známý rapper (tedy alespoň mezi vegany) Presento. Začala jsem ho sledovat na YouTube a narazila jsem na jeho první vlog, kde ochutnával poprvé (a vypadá to, že i naposled) natto (odkaz). Z jeho reakce by nejspíš většina lidí neměla chuť natto ochutnat, ale já jsem vždycky byla jiná a mě to akorát ještě více navnadilo zkusit to. Druhý den jsem šla do jedné zdravé výživy, kde jsem natto viděla, ale zrovna mi to Vesmír nepřál a natto tam nebylo. Za pár dní jsem se tam šla podívat znovu a jupí, bylo tam. A dokonce s 20% slevou za krásných 23,-. Takže ochutnávka může začít!

Než dojdu k mému ochutnání, nejdříve vás s tím seznámím, ať víte, co to vlastně je, co to obsahuje a tak dále.

A také vás chci upozornit, že pokud máte rádi vzhledná jídla, tak tohle rozhodně nebude nic pro vás.




NATTO

Jedná se o tradiční japonský pokrm. Jsou to fermentované uvařené sójové boby pomocí bakterií Bacillus subtilis natto. Díky fermentaci dochází k rozkladu bílkovin sóji, a tak se stávají mnohem lépe stravitelnější.

Historie

Tento způsob přípravy sójových bobů je znám od období Jomom (Džómon), které trvalo od roku 10 000 př.n.l. do roku 300 př.n.l. Na konci tohoto období byly z Číny do Japonska dovezeny sójové boby, které uvařené byly skladovány v pytlících z rýžové slámy a následně bylo pozorováno, že během krátké doby se staly lepkavými. To bylo způsobeno fermentací přítomnými bakteriemi "natto", které se nacházejí v půde, na seně, na rýžových stéblech a vlastně i všude ve vzduchu.

Výroba natto

Celé sójové boby se namáčí a napařují. Uvařené se smísí s tzv. startérem (sušená kultura bakterie Bacillus natto). Následně se vloží do vyhřátého inkubátoru, kde se při vhodné teplotě začnou aktivovat a množit bakterie. Proces fermentace trvá dva dny, kdy se mezitím rozkládají bílkoviny sójových bobů a boby tak měknou. Celá výroba i s dozráním trvá čtyři dny. Po celou dobu fermentace je velmi důležitá čistota, jinak se kultura zvrhne, je kyselá a na jazyku pálí. I malé znečištění znamená vyhodit celou dávku.




Natto a jeho vliv na zdraví

Natto patří mezi nejzdravější japonské potraviny. Obsahuje vysoký obsah vitamínů skupiny B (zejména B2), kvalitních bílkovin, vitamín K2, enzym nattokinázu a spoustu dalších zdraví prospěšných látek.

VITAMÍN K2

Natto je nejbohatší zdroj vitamínu K2.

Z vitamínů K je více známý vitamín K1, který nacházíme v zelené listové zelenině. Vitamín K2 naopak není produkován rostlinami, ale bakteriemi ve zdravém střevním prostředí. Nejdříve bylo známo, že jedná o podobné vitamíny, kterých máme v těle dostatek a potřebujeme je pouze na srážlivost krve. Až v roce 1997 se zjistilo, že se tyto vitamíny chovají spíše jako 2 různé vitamíny, které mají rozdílné, ale životně důležité funkce. Zatímco vitamín K1 zajišťuje srážlivost krve, vitamín K2 je velmi důležitý zejména na vstřebávání minerálů a v metabolismu vápníku. Zatímco vitamín D rozhoduje o vstřebávání vápníku, vitamín K2 přivádí vápník na místa, kam patří a odvádí ho z míst, kam nepatří a kde ohrožuje zdraví (kde dochází ke zvápenatění kardiovaskulárního systému, ke žlučovým a ledvinovým kamenům). Tím, že má tuto vlastnost, stará o to, aby se vápník nedostával do středu stěny tepen, kde jsou pružná vlákna, které zajišťují flexibilitu tepny v závislosti na krevním tlaku, aby tedy v důsledku zvápenatění tepna nepraskla.

Díky Rotterdamské studie, které se zúčastnilo 4600 mužů ve věku na 55 let, se zjistilo, že vyšší příjem vitamínu K2 snížil riziko kardiovaskulárního onemocnění o 41% a riziko úmrtnosti na tuto chorobu o 51%.




NATTOKINÁZA

Natto obsahuje také enzym nattokinázu, který rozpouští sraženiny krve (tromby), které jsou příčinou infarktů myokardu a mozkové mrtvice.

Jednoho dne jeden mladý vědec jménem Dr. Hiroki Sumi pracoval jako vždy v jeho laboratoři. Testoval stovky potravin a snažil se zjistit, jestli některé potraviny by nemohly snížit hladinu fibrinu (protein, který vzniká z fibrinogenu v závěrečné fázi srážení krve), ale nebyl se svými výsledky spokojen. Později se Dr. Hiroki Sumi jen tak z čiré nudy rozhodl otestovat jeho oběd. A jak se stalo, jeho oběd obsahoval nattokinázu. Vzal z ní malý vzorek a dal ho do Petriho misky s fibrinem. Co poté uviděl, ho překvapilo. Nattokináza rozpustila vzorky fibrinu. A studie ukázaly, že nattokináza nepracuje jen v laboratoři. Bojuje proti fibrinu také v našem těle. Mnoho studií dokazuje, že natto zlepšuje krevní tlak. Na začátku studie vědci rozdělili 86 dobrovolníků na dvě skupiny. Jedna skupina brala nattokinázu každý den, druhá skupina dostala placebo. Po šedesáti dnech krevní tlak první skupiny výrazně klesl. V další studii dobrovolníci zaznamenali pokles krevního tlaku o 11% již po dvou týdnech užívání nattokinázy. Kromě snížení krevního tlaku nattokináza také podporuje lepší cirkulaci krve. V nedávné studii vědci testovali nattokinázu na skupině dobrovolníků ve věku 20-55 let. Zjistilo se, že nattokináza zlepšila jejich schopnost rozpouštět krevní sraženiny o neuvěřitelných 48%. A to pouze za 2 hodiny! To je důležité, protože tím rychleji se naše tělo může zbavit přebytečného fibrinu, tím lepší krevní cirkulaci můžeme mít! V další studii nattokináza zlepšila průtok krve o 62%, a to výrazně pomohlo zlepšit zdraví tepen.

Proto je natto velmi vhodné pro lidi s vysokým tlakem a vyšším rizikem infarktu myokardu a mozkové mrtvice.



MOJE OCHUTNÁVKA


Po otevření jsem ucítila divný zápach a vůbec nevím, k čemu to přirovnat. Myslím, že tvarůžky (Olomoucké syrečky) jsou na tom s "vůní" mnohem lépe.

Nejznámější způsob podávání natta je s rýží, sójovou omáčkou a jarní cibulkou. Já bohužel jarní cibulku doma neměla, tak jsem to vyzkoušela pouze s rýží a tamari.

Po zaboření vidličky do kelímku a následném přendání na talířek na rýži jsem uviděla táhnoucí se sliz, který nepůsobí moc chutně. Zápach, sliz, co ještě?




Po prvním ochutnání jsem hned věděla, že to bude složité sníst všechno. Myslela jsem si, že všichni z toho dělají až moc velkou tragédii a že to přeci nemůže být tak zlé. Ale ano, ono to je tak zlé. Chutná to divně, hnusně. Ale není to zase nic, co by se vůbec nedalo sníst. Chce to jen na to nemyslet a prostě jíst a nevnímat tu chuť. Já jsem si tak svou porcičku snědla. Ale ještě mi v kelímku toho spoustu zůstalo, tak přemýšlím, jestli to vyhodit nebo to risknout a ještě něco z toho připravit.



Natto je velmi zajímavá potravina, která má spoustu zdravotních benefitů a závidím všem, kteří tomu přišli na chuť. Já mám ráda zdravé a chutné jídlo a tohle má z toho pouze jednu vlastnost - zdravé. Proto si to už asi příště nekoupím. Akorát by mi to zkazilo chuť k jídlu a to se nesmí stát. Proto si to už asi příště nekoupím, možná za pár let. Ale myslím, že by každý to měl alespoň jednou vyzkoušet, je to přeci jen zvláštní potravina a je zážitek to zkoušet.


Přeji krásný den (a dobrou chuť)! :))



Zdroje informací:
https://www.youtube.com/watch?v=2Lwbd24nCok - Nattokinase
http://vyzivujicitradice.cz/2013/02/12/neznamy-vitamin-k2-praskani-tepen-osteoporoza-ledvinove-kameny-ubni-kazy/
http://www.margit.cz/encyklopedie/natto/
http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4380/2
https://dadala.hyperlinx.cz/soja/sojr0005.html
http://bodyecology.com/articles/natto-benefits-for-heart-and-skin.php
http://www.meguminatto.com/about_natto.html


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji všem za komentáře! :)