sobota 20. srpna 2016

Recenze: Vitamix TNC 5200 v hlavní roli!



Když jsem se začínala zajímat o zdravé stravování (2-3 roky zpět), často jsem narážela na informace ohledně vitariánství (konzumace pouze syrové stravy), a tak jsem se začala o tento směr stravování zajímat více. Četla jsem různé knihy, sledovala zajímavé lidi na YouTube, přidala se do skupiny na Facebooku a několikrát jsem se tak setkala s mixérem jménem Vitamix. Spousta lidí ho vychvalovalo a já si pohrávala s myšlenkou, že by bylo skvělé si ho pořídit. Když jsem ale zjistila, kolik taková věcička stojí, nadšení mě přešlo, ale pořád něco ve mě říkalo, že by to byla dobrá investice. Řekla jsem o tom rodičům a ti z toho vůbec nebyli nadšení. Říkali, že ať si koupím nějaký mixér za tisícovku a vyjde to nastejno (a ještě k tomu ušetřím sedmnáct tisíc). Ale já si to nenechala vymluvit a pořád jsem snila o Vitamixu. Četla jsem spoustu recenzí a nesetkala jsem s žádnou negativní, samá chvála. Když jsem navštívila první ročník Raw Festu v Praze a viděla jsem ho naživo, zamilovala jsem se ještě víc. Spousta lidí v mém věku (okolo 15 let) si přeje nový mobil, tablet a podobný věci. Já si přála mixér. Vždycky jsem byla jiná.

V to období jsem zrovna začala chodit na brigádu, kde jsem si něco málo vydělávala, ale abych si našetřila 18 000,-, musela bych čekat rok a půl (ale stejně bych si nic nenašetřila, protože to neumím, protože většinou všechno utratím.. a hádejte za co. Ano, za jídlo. Oblečení, kosmetika? To se v mém nákupním košíku málokdy objeví, kdežto jídlo je tam pořád). Tak jsem se nakonec domluvila s tátou, že mi ty penízky půjčí a já mu to budu postupně každý měsíc hezky splácet.

Nezapomenu na ten moment, kdy jsem klikla na "Odeslat objednávku" a kdy mi pak za pár dní přišel a já ho fakt měla doma. Vitamix. Můj Vitamix. Splnila jsem si sen. Krásný pocit. 



Třikrát (stokrát) hurá!





Jako dárek jsem k tomu dostala i skvělou knihu Škola živé stravy: Vitariánsví jako cesta od Anny Hýžové, která je plná zajímavých informací o výživě a také nabitá skvělými recepty, což vedlo k dvojnásobné radosti.



Co dělá Vitamix tak skvělým?

Pojistka proti přehřátí

Pamatuji si, že jednou jsem na dovolené chtěla dělat banánovou zmrzlinu, tak jsem do nádoby hodila mražené banány a mixovala. Po nějaké době se mi mixér sám od sebe vypnul. A pak vůbec nešel zapnout. Já byla v šoku a myslela jsem si, že jsem ho rozbila. Po pár minutách jsem to zkusila znovu a zase fungoval bez problému. Byl to pro něj moc velký nátlak a hrozilo přehřátí, tak se sám zachránil. Chytrá věcička. Takže přehřátí rozhodně nehrozí!

Regulace otáček

Pokud máte nějaký klasický mixér, většinou tam máte jednu nastavenou rychlost. U Vitamixu jdou regulovat otáčky, což je velmi výhodné. V normálním režimu pracuje s otáčkami 1.000 až 24.000 otáček za minutu a pokud dáte režim TURBO, tak se otáčky vyšplhají až na 37.000 otáček za minutu. To jen tak nějaký mixér nemá. A tím, že je tak rychlý, dokáže rozdrtit suroviny až do úrovně buněk, díky čemu pak dojde k rychlejšímu a lepšímu vstřebávání živin v našem organismu. Takže nejen že pokrmy budou chutnější, ale také pro naše tělo výhodnější. A to je skvělé, ne?


Dlouhá záruka

Pokud se bojíte, že zaplatíte velkou sumu za mixér, který se Vám za chvíli stejně rozbije, tak se bát nemusíte. Vitamix jen tak nezničíte. A pokud se Vám to čistě náhodou podaří, tak stejně máte celých 7 let mixér v záruce.

Pěchovadlo

Součástí balení je i pěchovadlo, které vám pomůže při mixování hustějších nebo zmražených surovin. Hustší obsah se může vynést nahoru a vytvoří se tak tzv. vzduchová kapsa a nože pak mixují na prázdno. Pěchovadlem ale obsah popostrčíte dolů a krásně se to rozmixuje.




Technické specifikace

Výkon: 1 000 W
Otáčky/min.: 1.000 - 24.000 (turbo: 37.000)
Hlučnost: 85 dB při plném výkonu
Kapacita nádoby: 2 l
Hmotnost: 5 kg



Co vše si díky tomuto chytrému přístroji můžete vytvořit? 

SMOOTHIE


Rozdíl mezi smoothie z obyčejného mixéru a Vitamixu rozhodně poznáte. Vitamix vám to rozmixuje tak moc, že se nestane, že by se někde zatoulal nějaký nerozmixovaný kousek. Kdežto u obyčejného mixéru se mi to stalo několikrát. A také Vitamix vám to tak krásně našlehá a listovou zeleninu rozmixuje úplně na jemno, takže ani nepoznáte, že tam nějaký špenát je (teda až na tu krásnou barvičku). Dělání smoothie byl vlastně jeden z největších důvodů, proč jsem si chtěla pořídit Vitamix. A vůbec nezklamal, dělá svou práci na jedničku!

Moje historicky první smoothie z Vitamixu!

ROSTLINNÉ MLÉKO


Kromě smoothie si také můžete vyrobit domácí rostlinné mléko. Ořechy/semínka/rýži/sójové boby nebo co si přejete, vám rozmixuje tak moc, že do té vody se toho uvolní více a dodá to mléku ještě lepší chuť. Když jsme ve škole v kuchyňce dělali domácí rýžové mléko v obyčejném mixéru, moc obliby si nezískalo (vlastně žádnou, nikdo to nechtěl celý vypít), takže pokud si rádi děláte domácí rostlinná mléka, Vitamix si jistě oblíbíte.

Makové mléko. Recept je na blogu.

BANÁNOVÁ ZMRZLINA


Banánovou zmrzlinu jsem si taaaaaak moc zamilovala. Chutná skvěle a základ tvoří pouze jedna ingredience: mražený banán. Když mám doma spoustu zralých banánů, tak si je oloupané nakrájím na menší kousky, dám do kelímku a do mrazáku. Druhý den (nebo klidně i za měsíc) je vytáhnu a hned je hodím do mixéru a rozmixuji. Vznikne z toho skvělá sladká krémová a velmi zdravá zmrzlina. Můžete k tomu přidat i jiné ovoce nebo vanilku či kakao a získáte tak ještě větší level. Kombinací je milión a je jen na vás, jakou si zvolíte.

Banán + jahoda / banán + spirulina / banán + černý rybíz

POLÉVKA


Pokud chcete vyzkoušet nějakou vitariánskou polévku, tak Vitamix vám s tím určitě rád pomůže. Stačí když naházíte potřebné ingredience do mixéru a nějakou dobu mixujete. Díky tření při vysoké rychlosti, se vaše polévka lehce zahřeje a výsledkem bude krémová a teplá (a určitě lahodná) polévka.

Já si takové polévky nedělám, ale často se mi stává, že když si dělám smoothie a nechám to mixovat delší dobu, tak pak to mám takové teplé, což u toho smoothie zrovna není nejlepší. Proto jsem si zamilovala přidávat do smoothie i mražené ovoce, které tomu dodají větší šmrnc.

Samozřejmě tam ale také můžete rozmixovat horké polévky. Stačí podusit vaši oblíbenou zeleninu a hodit do mixéru společně s vývarem a rozmixovat. Naposled jsem si takovou polévku dělala z cukety, máslové dýně a mrkve. Mňam. A nebo také krémovou špenátovou s tofu.

Rozmixovaný dušený špenát s neochuceným tofu a rýžovou smetanou

DRCENÍ LEDU


Když si chcete udělat ledovou kávu, mojito nebo cokoliv, na co potřebujete ledovou tříšť, opět tu má své místo Vitamix. S ledem nemá žádný problém.



ŠLEHÁNÍ MLÉKA


Tohle jsem objevila teprve nedávno, kdy jsem si chtěla vytvořit matcha latté. Jednoduše jsem dala teplé mléko do mixéru a přidala matcha prášek a nějakou dobu mixovala. Poté jsem zjistila, že se vytvořila krásná pěna. Mňam.

Tady na fotce je zrovna mé oblíbené matcha latté, které jsem si udělala z Alpro kokosového mléka. Pokud ale si chcete připravit více kvalitní pěnu, rozhodně zvolte nějaké tučnější mléko.

Matcha latté


MLETÍ SUCHÝCH SUROVIN NA MOUKU


Pokud si pořídíte i nádobu na suché suroviny (více se dočtete níže), snadno si potom můžete udělat vlastní mouku. Vložíte do nádoby celý oves, zapnete mixér a za chvíli máte skvělou ovesnou mouku, která skvěle obohatí vaše pečení! Kromě toho také můžete mlít mák, lněné semínko, pohanku, jáhly a spoustu dalších věcí. Nekupujte zbytečně mouky, které jsou několik měsíců skladované. Udělejte si čerstvou mouku, která má zachováno spoustu zdraví prospěšných látek a také ještě k tomu pár korun ušetříte :) 




A TO NENÍ VŠE!


Samozřejmě je spousta dalších věcí, které můžete vytvořit. Ať už to jsou různé krémy, omáčky, pyré, sorbety, pesta nebo pomazánky, vše bude hračka připravit.



NÁDOBA


Bohužel, Vitamix má i svou nevýhodu. Na mletí kávy, ořechů nebo obilovin na mouku si musíte pořídit jinou nádobu, protože ta, která je součástí základního balení, je určená pouze na tekuté suroviny a tu na suché suroviny, si musíte dokoupit.

Abych pravdu řekla, tak stále nevím, jaká nádoba je vhodná na ořechová másla. Někde čtu, že jedině ta na suché suroviny a jinde zase že je vhodná na to ta na tekuté. A já jsem z toho tak zmatená, že jsem si ještě netroufla to vyzkoušet. Proto se všem milovníkům ořechových másel omlouvám, že vám nemohu sdělit mé zkušenosti s máslem a Vitamixem.


Nádoba na tekuté suroviny


ČIŠTĚNÍ


Čištění je velmi jednoduché a rychlé. Po umixování nádobu opláchnu tekoucí vodou a nechám okapat. Jednou za čas je dobré ho pořádně vyčistit tím, že do něj dáte vodu, přidáte trochu čistícího přípravku a chvíli mixujete. Poté pouze opláchnete a máte ho jak nový.

Akorát teda jednou mi jeden známý dovezl čerstvý kořen kurkumy a já se rozhodla, že si ho přidám do smoothie. Nějak mě nenapadlo, že kurkuma hodně barví, takže jsem pak měla problém ten žlutý nádech umýt. Takže jsem nějakou dobu měla nádobu do žluta, ale časem se mi to samo smylo, takže už je to zase v pohodě. Jupí.


JAK VZNIKL VITAMIX? NĚCO MÁLO Z HISTORIE


Zdroj obrázku: https://www.vitamix.com/Corporate-Information/About-Us

Historie sahá až do roku 1921, kdy William Grover Barnard začal cestovat po USA a prodávat moderní kuchyňské spotřebiče. Poté, co vyléčil svého přítele, si začal uvědomovat souvislost mezi přirozenými potravinami, zdravím a kvalitou života, proto změnil jméno společnosti na Institut přirozené stravy a stal se tak průkopníkem na poli průmyslu zdravých potravin.

V roce 1937, kdy se setkal s mixérem, rozpoznal přínos pro rychlou a snadnou přípravu zdravé stravy. Proto tak zaměřil svou pozornost na prodej mixéru, kterému dal název Vita-mix (vita = život).

V roce 1955 byla společnost oficiálně přejmenována na Vita-Mix Corporation a v roce 1969 představili první Vitamix, který dokázal mixovat horké polévky, zmrzlinu, mlít obilí a hníst těsto. Během desetiletí technologie mixérů Vitamix dosáhla takové kvality a trvanlivosti, že se dědí z generace na generaci.


Pár slov na závěr


Než jsem si Vitamix pořídila, často jsem o tom přemýšlela a občas si říkala, že to je moc peněz a co když mě časem omrzí, ale teď jsem moc ráda, že jsem rozhodla pro tuto investici. Je to vážně skvělý pomocník v kuchyni a pracovat s ním je jedna velká radost. Už ho mám doma 2 roky a stále funguje jako nový. A to s ním pracuji denně. Přes léto běží i třikrát denně, někdy i pětkrát.

Je to sice velká investice, ale určitě se to vyplatí. A vydrží Vám dlouho, hodně dlouho, možná i na celý život. A to je dobrý, ne? :))




Pokud jste se rozhodli, že rozhodně chcete tento skvělý mixér mít doma, ráda Vám doporučím e-shop atranet.cz. Objednávala jsem tam a byla jsem s tím velmi spokojená. Dostala jsem k tomu i dárek a doprava byla rychlá :)


A to by bylo pro dnes vše, mějte se krásně, užívejte si poslední letní dny a mějte se rádi :))



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji všem za komentáře! :)